Przedmiotem niniejszego opracowania jest Pomiar Ruchu Rowerowego 2016 w Lublinie. Pomiar został wykonany we wtorek 7 czerwca 2016 w godzinach 16:00-17:00 w 16 punktach pomiarowych. Warunki atmosferyczne w trakcie pomiarów: słonecznie, bezwietrzenie, temperatura ok. 19 oC. Pomiar został wykonany przez Porozumienie Rowerowe - Towarzystwo dla Natury i Człowieka we współpracy ze studentami ze Studenckiego Koła Naukowego Planistów UMCS i Studenckiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego.
Przy planowaniu punktów liczenia rowerzystów uwzględniono prowadzone w 2015 roku pomiary ruchu. Lokalizację punktów pomiarowych ustalono w taki sposób, by w pierwszej kolejności obejmowały one wjazd do Centrum miasta, następnie wyznaczono punkty w dzielnicach w taki sposób by dało się określić ruch na głównych trasach rowerowych pomiędzy dzielnicami a Centrum. W porównaniu do poprzedniego roku w badaniu uwzględniono 10 punktów pomiarowych Porozumienia Rowerowego, 3 punkty pomiarowe miasta oraz 2 nowe punkty.
Pomiary ruchu rowerowego wykonano w 16 punktach pomiarowych wg poniższego wzoru.
Pomiary ruchu rowerowego w 2015 odbywały się w dni powszednie od wtorku do czwartku w godzinach 7-9 i 15-17. Wyniki pomiarów były odnotowywane w formularzu w rozbiciu na godziny. W 2016 w celu porównania ustaliliśmy tylko szczyt popołudniowy pomiędzy 15-16.
Pomiary przeprowadzono wyłącznie w dniach charakteryzujących się korzystnymi warunkami atmosferycznymi: przy braku opadów i temperaturze powyżej 15 stopni C.
Ze względu na rodzaj roweru podczas pomiarów badaliśmy podział na rower publiczny oraz własny.
Wyniki pomiarów przedstawiono na mapie dostępnej pod adresem mirl.info.pl/s/pomiary_ruchu. Mapa prezentuje liczbę rowerzystów przejeżdżających w danym kierunku na danym skrzyżowaniu w ciągu godziny. Dodatkowo kolorem oznaczono natężenie ruchu w danej relacji.
Schemat przedstawia liczbę rowerzystów na danym skrzyżowaniu (punkcie pomiarowym). W tabelach przedstawiono kierunki jazdy rowerzystów wjeżdżających na skrzyżowanie (tj. na wlocie).
WZÓR |
| WZÓR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
WZÓR |
| WZÓR |
⇙ | ⇓ | ⇘ | |
16:00 – 17:00 | 13 | 1 | 4 |
16:00 – 17:00 | 8,84 | 0,68 | 2,72 |
Tabela z danymi dla wybranego wlotu przedstawia informacje o kierunku w jakim pojechał rowerzysta. Tabela podzielona jest na 2 części:
Zielonym kolorem wyróżniono relacje najczęściej wybierane na danym skrzyżowaniu.
Skrzyżowanie ulic Zamojska - Unii Lubelskiej - Bulwar (Bronowice) - Most Kultury - Bulwar (Piłsudskiego) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Zamojska - Unii Lubelskiej - Bulwar (Bronowice) - Most Kultury - Bulwar (Piłsudskiego) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Zamojska - Unii Lubelskiej - Bulwar (Bronowice) - Most Kultury - Bulwar (Piłsudskiego) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Bulwar (Krochmalna) | |||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Bulwar (Krochmalna) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Bulwar (Krochmalna) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Most Kultury - Unii Lubelskiej - Fabryczna - 1 - Maja - Lubelskiego Lipca 80 - Zygmuntowskie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Most Kultury - Unii Lubelskiej - Fabryczna - 1 - Maja - Lubelskiego Lipca 80 - Zygmuntowskie w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Most Kultury - Unii Lubelskiej - Fabryczna - 1 - Maja - Lubelskiego Lipca 80 - Zygmuntowskie w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Krochmalna - Diamentowa - Jana Pawła II | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Krochmalna - Diamentowa - Jana Pawła II w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Krochmalna - Diamentowa - Jana Pawła II w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Podzamcze - Tysiąclecia - Unii Lubelskiej | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Podzamcze - Tysiąclecia - Unii Lubelskiej w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Podzamcze - Tysiąclecia - Unii Lubelskiej w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Kompozytorów Polskich - Smorawińskiego | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Kompozytorów Polskich - Smorawińskiego w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Kompozytorów Polskich - Smorawińskiego w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Poniatowskiego - Racławickie - Sowińskiego | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Poniatowskiego - Racławickie - Sowińskiego w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Poniatowskiego - Racławickie - Sowińskiego w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Filaretów - Jana Pawła 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Filaretów - Jana Pawła 2 w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Filaretów - Jana Pawła 2 w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Narutowicza - Muzyczna - Nadbystrzycka - Głęboka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Narutowicza - Muzyczna - Nadbystrzycka - Głęboka w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Narutowicza - Muzyczna - Nadbystrzycka - Głęboka w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Koryzonowej - Andersa - Lwowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Koryzonowej - Andersa - Lwowska w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Koryzonowej - Andersa - Lwowska w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Głęboka - Filaretów | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Głęboka - Filaretów w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Głęboka - Filaretów w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Choiny - Związkowa - Szeligowskiego - Elsnera | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Choiny - Związkowa - Szeligowskiego - Elsnera w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Choiny - Związkowa - Szeligowskiego - Elsnera w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Krańcowa - Droga Męczenników Majdanka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Krańcowa - Droga Męczenników Majdanka w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Krańcowa - Droga Męczenników Majdanka w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Wileńska | ||||||||||||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | ||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Wileńska w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Wileńska w szczycie popołudniowym. | ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
Liczba rowerzystów z podziałem na typ infrastruktury na skrzyżowanie ulic Wileńska w szczycie popołudniowym. |
Skrzyżowanie ulic Bulwar (Piłsudskiego) | |||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Bulwar (Piłsudskiego) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Bulwar (Piłsudskiego) w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
Skrzyżowanie ulic Kunickiego | |||||||||||||||
Godziny 16:00 – 17:00 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pomiar liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Kunickiego w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Zestawienie liczby rowerzystów przejeżdżających przez skrzyżowanie ulic Kunickiego w szczycie popołudniowym. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Liczba rowerzystów z podziałem na typ infrastruktury na skrzyżowanie ulic Kunickiego w szczycie popołudniowym. |
W 2011 roku Rada Miasta Lublin podjęła uchwałę określającą politykę rowerową. Głównym celem strategicznym tej polityki jest osiągnięcie co najmniej 15% udziału ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży realizowanych na terenie miasta w 2025 roku, z założeniem, że do 2020 roku wskaźnik ten wyniesie 10%. Już wtedy Porozumienie Rowerowe zwracało uwagę, że miasto nie posiada informacji na temat stanu wyjściowego, jednocześnie namawiając by takie badania przeprowadzić jak najszybciej. Niestety do dnia dzisiejszego nie jest znany udziału ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży realizowanych na terenie miasta. Bez tego wskaźnika nie da się monitorować stopnia realizacji Polityki. Na podstawie pomiarów ruchu rowerowego można oszacować ten wskaźnik.
Na początku określimy szacunkową liczbę podróży wewnętrznych odbywanych na terenie miasta. Liczbę codziennych podróży na terenie Lublina założymy jako iloraz liczby mieszkańców Lublina (na podstawie danych GUS - faktyczne miejsce zamieszkania na koniec 2014 roku) oraz wskaźnik ruchliwości. Ze względu na brak takiego wskaźnika dla Lublina przyjęty zostanie wskaźnik z Łodzi określony na podstawie badań ankietowych w 2013 roku (Aktualizacja Studium Systemu Transportowego Dla Miasta Łodzi, Etap 2 Część 6). Wskaźnik ruchliwości w Łodzi wynosi 2,318 podróży/dobę na mieszkańca. Liczba mieszkańców Lublina wynosi 341 722. Liczba podróży odbywanych codziennie w Lublinie wynosi, więc ok. 792 tysięcy podróży. Od tej liczby należy odjąć, jednak liczbę podróży odbywanych pieszo, która w Łodzi wynosi 30,3%. Liczba podróży wewnętrznych odbywanych niepieszo na terenie Lublina wynosi ok. 552 tysięcy podróży/dobę. W dokumencie Studium Komunikacyjne Oraz Koncepcja Organizacji Ruchu W Obszarze Centralnym Miasta Lublin opracowanym przez Transeko w 2012 rok znalazły się inne wartości wskaźnika ruchliwości (2,2 podróży na osobę) i liczby podróży odbywanych pieszo (12%), jednak w dokumencie tym nie podano źródła tych wartości. Na pewno dane te nie pochodzą z danych ankietowych prowadzonych w Lublinie, stad też w artykule jako wartość odniesienia przyjęto dane z Łodzi.
W trakcie pomiarów odnotowano udział rowerów publicznych. Średnio we wszystkich punktach odsetek ten wyniósł 7,7%. W trakcie pomiarów zliczono 7534 rowerzystów. Zakładając, że odsetek liczby rowerzystów korzystających z rowerów publicznych w pomiarach ruchu jest taki sam w całym mieście można szacować, że liczba podróży niepieszych odbywanych rowerem wynosi ok. 5,4%, tj. 29,9 tysiąca podróży.
Czy oznacza to, że Lublin jest bliski realizacji średnioterminowego celu strategicznego, który wynosi 10% w 2020 roku. Raczej nie. Należy pamiętać, że pomiary przeprowadzono w szczycie ruchu rowerowego, natomiast wskaźnik odnosi się do całego roku.
Dokładniejszej analizie takich zjawisk pomogły by dane pochodzące ze stacji automatycznego pomiaru ruchu. Niestety w Lublinie są tylko dwie takie stacje. Zlokalizowane są nad Zalewem Zemborzyckim, czyli mierzą głównie ruch turystyczny. Co więcej wyniki ich pomiarów nigdy nie były publikowane. Rozwiązaniem byłoby umieszczenie stacji automatycznych pomiarów ruchu rowerowego w Centrum miasta. Rozwiązanie takie zastosowano m.in. w Gdańsku.
Punkty pomiarowe uporządkowano wg liczby rowerzystów w poniższej tabeli:
W trakcie pomiarów udało się policzyć 2,8 tys. rowerzystów, w tym 299 rowerów publicznych (co stanowi ok. 64% rowerów publicznych wypożonych pomiędzy 16 a 17). Porównując tegoroczne i zeszłoroczne pomiary (z tego samego okresu czasu) w 8 punktach pomiarowych obliczyliśmy, że wzrost ruchu rowerowego w tych punktach wyniósł średnio 28%. W analogiczny sposób obliczono wzrost udziału rowerów publicznych, który wzrósł z 8% do 22%, tj. ponad 2,5 krotnie. Największy ruch rowerowy zmierzono na trasie wzdłuż Bystrzycy na wysokości ul. Krochmalnej, gdzie wyniósł 302 rowerzystów na godzinę.
Kolejnymi punktami o największej liczbie rowerzystów są skrzyżowania - rondo na klinie oraz Most Kultury - Zamojska - trasa wzdłuż Bystrzcy. Ruch rowerowy wokół ronda na klinie był rejestrowany równolegle z ruchem po drugiej stronie Mostu Kultury. Efektem tego była obserwacja 9 ramiennego skrzyżowania. Dla takiego skrzyżowania najbardziej obciążone wloty to:
a kierunki, w których przemieszczali się rowerzyści to:
Rozpatrując oba skrzyżowania oddzielnie (punkt 3.1 i 3.3), wychodzi, że najbardziej obciążonym wlotem i wylotem w obu wypadakch jest Most Kultury. Prawie 50% ruchu (ok. 200 rowerzystów) na tych skrzyżowaniach przechodzi przez Most Kultury.:
W porównaniu z 2015 rokiem znacząco zmalała liczba rowerzystów jadąca w kierunku 1 maja. Ruch rowerowy na ul. Zygmuntowskiej praktycznie nie występuje. Z obserwacji wynika, że bardzo mała część rowerzystów porusza się na tym skrzyżowaniu po jezdni. Rowerzyści musząc przejechać dwa wloty na rondzie wybierają tą trasę, na której najpierw zapali się zielone światło. Docelowo przebudowa tego skrzyżowania powinna uwzględniać powstanie tras rowerowych dookoła ronda.
Na ul. Wileńskiej w trakcie pomiarów odnotowano liczbę rowerzystów korzystających z pasów rowerowych oraz chodników. Ponad połowa rowerzystów korzysta w tym miejscu z pasów rowerowych. Wydaje się, że pozostała część obawia się poruszać po jezdni. Wskazuje to na potrzebę edukacji i szkoleń praktycznych, których efektem powinno być zmniejszenie liczby rowerzystów poruszających się po chodnikach.
Pomiary jasno wskazują w jakich miejscach należy rozwijać infrastukturę rowerową, ponieważ już istnieje tam duży ruch rowerowy:
W trakcie pomiarów w ciągu jednej godziny w 16 punktach zmierzono 2700 rowerzystów, z czego 300 poruszało się to rowerami publicznymi. Największy ruch rowerowy zmierzono na trasie wzdłuż Bystrzycy na wysokości ul. Krochmalnej - przez godzinę przejechało tam ponad 300 rowerzystów. W porównaniu do 2016 roku liczba rowerzystów w badanych punktach wzrosła o ok. 28 procent a liczba osób poruszających się rowerami publicznymi wzrosła z ok. 8% do ok. 22%. Widoczny jest spadek liczby rowerzystów na trasie rowerowej wzdłuż Bystrzcy na wysokości ul. Piłsudskiego, niedaleko zamkniętego odcinka. Ruch w tym miejscu spadł o ponad 85%.
Pomiary wyraźnie wskazują, gdzie pilnie potrzebna jest budowa infrastuktury rowerowej dla już jeżdżąych rowerzystów (Racławickie, Sowińskiego, Poniatowskiego, Głęboka, Nadbystrzycka, Narutowicza, Droga Męczenników Majdanka, rondo na klinie).
W kolejnych latach przeprowadzone pomiary będą bardzo dobrym punktem odniesienia dla obserwacji zmian ruchu rowerowego związanego z otwarciem nowych tras rowerowych (przedłużenie Muzycznej, Kompozytorów Polskich, przebudowa ronda na klinie).
Interaktywna mapa z naniesionymi pomiarami ruchu na http://mirl.info.pl/s/pomiary_ruchu
Opracowane przez Porozumienie Rowerowe (LublinRowerem.pl)