Warning: date_create(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/swidnikm/public_html/mirl.info.pl/articles/amp.php on line 97
Przewóz roweru Koleją
Mapa infrastruktury rowerowej Lublina oraz okolic

Przewóz roweru Koleją



Sprawa z przewozem roweru pociągiem wcale nie jest prosta jakby mogło się wydawać po stronie www.rozklad-pkp.pl. Sprawa jest zależna od rodzaju składu czy też przewoźnika. Zdarza się że na rozkładzie jest wagon dla rowerów a skład przyjeżdża bez niego lub odwrotna sytuacja. Są też sytuacje że chętnych z rowerami jest więcej niż miejsc (turystyka rowerowa staje się popularna) i z racji tego że pociągi nie kursują tak często może stanowić to problem.

Ale zacznijmy po kolei. W Polsce występuje kilka głównych rodzajów składów:

  • tzw. „jednostka” - jest to skład bezprzedziałowy posiadają przedziały dla podróżnych z większym bagażem na początku i na końcu składu, w którym przewozimy rower. W tym przedziale czasem są stojaki na rower.

  • tzw. „szynobus” - zwykle znajduje się kilka wydzielonych miejsc przeznaczonych na rowery. Zaletą szynobusów jest niskie zawieszenie ułatwiające wejście do pociągu z rowerem.

  • dalekobieżny - przewoźnicy stosują specjalne wagony do przewozu rowerów. Takie wagony są zawsze oznaczone piktogramem roweru. Tak jak wspomniałem wcześniej zdarza się że wagon występuje na rozkładzie a nie ma go w rzeczywistości lub na odwrót.

    Jeżeli specjalnego wagonu nie ma to można przewozić rower w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu. Ale to też zależy od składy najlepiej doczytać na stronie przewoźnika.

Nie zależnie od rodzaju składu rower musi być pod nadzorem właściciela, jeżeli nie to najlepiej przypięty ponieważ zdarzają się kradzieże.

Od 30 listopada 2013 legalne jest wprowadzanie na perony, do holi i tunelów dworcowych rowerów nieprzeznaczonych do przewozu koleją. Czyli odbieanie przesyłek, kupno biletu, odbieranie/odprowadzanie osoby.

Pamiętajmy, że w Polsce jest zakaz jazdy rowerami po peronach, w holach, poczekalniach dworcowych, w tunelach, w przejściach między peronami (chyba że jest wyznaczony pas jak w Krakowie) oraz w pobliżu torów. Naruszenie tego zakazu może zakończyć się mandatem wystawionym przez Straż Ochrony Kolei.

Niezależnie od przewoźnika rower może być przewożony pod warunkiem, że w danym pociągu są wolne miejsca przeznaczone na przewóz roweru co skutkuje nie możliwością wejścia do pociągu przy braku miejsc lub wyproszeniem przez konduktora.

Zasady przewozu rowerów w pociągach:

TLK, Express InterCity

W pociągach prowadzących wagony dostosowane do przewozu rowerów (oznaczone symbolem roweru w rozkładzie jazdy), podróżny może przewieźć, odpłatnie i pod własnym nadzorem, jeden niezłożony i nieopakowany rower jednośladowy.

Ponieważ pociągi są objęte pełną rezerwacją, już w chwili zakupu biletu należy poinformować o rowerze. Miejsce dla podróżnego rezerwowane jest w pobliżu stojaków na rowery.

Płata za przewóz roweru wynosi 9,10 zł niezależnie od odległości, opłacalność wzrasta wraz z długością trasy.

W pociągach TLK rower może być przewożony w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu, jeżeli w danym pociągu nie kursuje wagon przystosowany do przewozu rowerów. Opłata za taki przewóz jest identyczna, jak przy przewozie w wagonie rowerowym.

Przewóz rowerów w wagonach z miejscami do leżenia oraz wagonach sypialnych Intercity jest zakazany.

Przewozy Regionalne

(osobowe REGIO, interREGIO oraz REGIOekspres)

Podróżny może przewieźć odpłatnie na dowolną odległość i pod własnym nadzorem jeden niezłożony i nieopakowany rower jednośladowy.

Należy nabyć odpowiedni bilet na przewóz roweru.

Płata za przewóz roweru wynosi 7 zł niezależnie od odległości, opłacalność wzrasta wraz z długością trasy.
jest też bilet miesięczny sieciowy na przewóz roweru: 60 zł

Nieopakowany rower może być przewożony w oznakowanym wagonie, przystosowanym do przewozu rowerów, w przedziale lub w wyznaczonym miejscu, oznaczonym odpowiednim piktogramem. Jeżeli nie ma wyznaczonego miejsca to w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu.

Pozostałe

Oczywiście są jeszcze inni przewoźnicy. Ceny oscylują około od 4 do 10 zł lub bilet miesięczną. Mają wyznaczone miejsca lub w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu. Jeżeli się wybieramy to należy się dopytać (dowiedzieć) o transport roweru.

Do/Z Lublina kursuje kilka szynobusów (np. do Parczewa, na lotnisko) należą do Przewozów Regionalnych. Zdarzają się utrudnienia w transporcie roweru.