Mapa infrastruktury rowerowej Lublina oraz okolic

Niebezpieczeństwa na DDR



Zdawać by się mogło że DDR jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem do poruszania się rowerem z pośród stosowanych. Ale niestety są pewne zagrożenia które nie występują na innych rozwiązaniach lub nie są usuwane wystarczająco szybko. Nie będzie to artykuł o tym jak powinno być ale o otaczającej nas rzeczywistości.

Zagrożenia całoroczne

Do zagrożeń całorocznych zaliczyć można wystające krzaki na drogę którą się poruszamy. Nie jest to może bardzo niebezpieczne ale zwęża drogę na której jesteśmy i musimy zjechać na środek a często nawet na przeciwną stronę. Dodatkowo jeżeli jest DDRiP(|) i krzaki (lub inne przeszkody) zachodzą na chodnik powinniśmy spodziewać się pieszego na naszej części. Często robiącego to w ostatniej chwili bez rozglądania się.

Ławki, sklepy, kioski itp., po stronie rowerowej w ciągu DDRiP(|). Zdarza się i do dosyć często że różne obiekty do których zmierzają piesi są zlokalizowane po przeciwnej stronie DDRiP(|) (nie po stronie chodnika). Są tego różne przyczyny od źle zaprojektowanej drogi po złe usytuowanie obiektów przy już istniejącej infrastrukturze czy po prosty z braku miejsca przy chodniku. W takich miejscach należy być bardzo ostrożnym. Piesi potrafią zrobić nagły zwrot o 90 stopni, nawet starsze osoby.

Przejazdy rowerowe. Trzeba uważać nie zależnie czy jest dobra widoczność czy słaba (np. krzaki, budynki, itp.). Kierowcy często nie zwalniają a co dopiero zatrzymują się przed przejazdami. Szczególnie niebezpiecznymi przypadkami są samochody skręcające w prawo lub lewo przecinające przejazd. Znajdujemy się w ich martwym punkcie (skręcające w prawo) czy jesteśmy pomijani lub niedostrzegani (przy skręcie w lewo). Trzeba wykazać się szczególną uwagą i myśleć za kierowców, wszak chodzi o nasze życie i zdrowie.

Piesi. O tym można napisać temat rzekę, ale uważam że dopóki znajdą się rowerzyści jeżdżący po chodniku którzy swoją jazdą zagrażają pieszym dopóty będziemy widzieć pieszych na DDR - uważających że mogą. Polska cierpi na braku porządnej infrastruktury rowerowej (chociaż tej na odwal też jest mało) jest to coraz bardziej odczuwalne ze względu na stały wzrost rowerzystów (dla wszystkich grup: Pieszych, Rowerzystów, Kierowców). Ludzie muszą się nauczyć co zajmie im trochę czasu. Codziennie widuje pieszych na DDR. Jeżeli DDR jest oddzielona przynajmniej krawężnikiem oraz o innej nawierzchni to piesi reflektują się i schodzą na chodnik. W innym wypadku widać że nawet nie wiedzieli kiedy zeszli na DDR. Dodatkowo czasem zaprojektowana DDR ma to do siebie że przy niej stoją np. kioski prze co piesi potrafią niespodziewanie wtargnąć pod koła. Uważam że wystarczy zachować większą ostrożność w miejscach gdzie piesi mogą stworzyć zagrożenie, w dodatku przy większym ruchu rowerowym na danym oddzinku piesi uczą się że wchodzenie na DDR mogą zrobić sobie krzywdę. Nie wszyscy rowerzyści poruszają się tempem spacerowym (ok 10-15 km/h) a znacznie szybciej (nawet do 40 km/h).

Zagrożenia sezonowe

Piach. Zazwyczaj występuje po zbudowaniu DDR (na asfaltowych nie) lub po spłynięciu ze skarpy. Ostre hamowanie lub skręt może skończyć się wywrotką.

Liście, owoce, itp. Występują po silnych wiatrach lub jesienią. Często nie są za szybko sprzątane. Są szczególnie niebezpieczne jeżeli są mokre. Wystarczy ich niewiele, sprawiają że można wpaść w poślizg lub się przewrócić. Jeżeli są suche zazwyczaj wiatr je zdmuchnie ale nigdy nie wiadomo czy pod kupą liści nie leży grubsza gałąź lub szkło.

Kałuże. Są szczególnie niebezpieczne przy większych rozmiarach lub w terenie nieznanym. Potrafią skrywać dziury nawet sporych rozmiarów. Nie należy przejeżdżać z dużą prędkością. Zablokowanie koła w dziurze grozi wywrotką przez kierownice na głowę.

Opis skrótów:

  • DDR - Droga dla rowerów
  • DDRiP(|) - Droga dla rowerów i pieszych, rozdzielona
  • DDRiP(-) - Droga dla rowerów i pieszych, łączna