Warning: date_create(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/swidnikm/public_html/mirl.info.pl/articles/amp.php on line 97
Rower a lusterko
Mapa infrastruktury rowerowej Lublina oraz okolic

Rower a lusterko



Będąc na targach rowerowych BikeExpo w Kielcach znalazłem stoisko z Rearviz

z racji tego zamierzałem przetestować jazdę na rowerze z lusterkiem i planowałem zakup ale niestety niewiele mi pasowało. Zamierzałem kupić inne które zamocował bym na rogach (zefal spy)

ale jakoś nie mogłem dostać lokalnie aby zobaczyć czy spełnia jakieś zadanie.
Z racji tego że lubię rzeczy w miarę uniwersalne lub o sporej gamie możliwości zastosowania po przymierzeniu i sprawdzeniu kupiłem rearviz (z resztą było w promocji :)).

Test lusterka w innym artykule. Test lusterka Rearviz.

Czytając post roweroweporady.pl/czy-warto-uzywac-lusterka-rowerowego/ zdecydowałem dodać swoje 3 grosze do opinii posiadania lusterka. Z racji tego że jeżdżę codziennie w ruchu miejskim oraz na wypady za miasto opisze z dwóch perspektyw. Z racji tego że od 15 lat jeżdżę bez lusterka to mam co porównywać.

Wady i zalety posiadania lusterka w mieście:

Zalety:

  • nie trzeba odwracać głowy w celu zmiany pasa lub skrętu w lewo - lusterko mam na lewej ręce i bardzo ułatwia wykonanie manewrów,
  • widzimy drogę przed nami - w czasie obracania możemy zachwiać się (dziura, nierówność itp) lub wpaść na pojazd przed nami,
  • na jesień lub zimie jeżeli mamy kaptur (lub w deszcz) ułatwia manewr - nie jesteśmy w stanie się odwrócić,
  • jazda w grupie jako prowadzący przy narzucaniu tempa - ułatwia ogląd sytuacji,

Wady:

  • trzeba pamiętać o martwym polu lusterek,
  • na przejazdach rowerowych należy się rozejrzeć czy auto nie skręca w prawo - jest to spowodowane często odsunięcie / odgięciem DDR i lusterko zazwyczaj nie obejmuje,
  • ocena odległości w nocy - niestety ciężko ocenić odległość w nocy jak samochód daje światłami,
  • poszerza nasz pojazd (pamiętajmy 0,9 max aby jeździć po DDR) - stanowi to problem przy jeździe w korku czy ogólnie po mieście,
  • przy obróceniu głowy mamy lepszą ocenę sytuacji oraz słyszymy pojazdy,

Lusterko ma zarówno zalety jak i wady do korzystania w mieście. Decyzje zostawiam wam. Ja jeżdżąc już sporo lat zarówno po mieści jak i turystycznie uważam po testowaniu lusterka że jest przydatne ale nie zastąpi zdrowego rozsądku i oceny sytuacji. Nie możemy zawierzyć w 100% w lusterko bo możemy się srogo na tym przejechać.

Posiadanie lusterka w turystyce:


Osobną sprawą jest wypad turystyczny czy to długodystansowy czy całodniowy po okolicy. Uważam że jest to zbędny dodatek na takie wyprawy. Większość osób jeździ po tenarach z małym lub zerowym ruchem pojazdów. Nieliczni jeżdżą po bardziej rychliwych arteriach.

Niestety po za miastem auta jeżdżą z dużo większą prędkości i ocena sytuacji może być błędna. Dodatkowo używanie lusterka w nocy niewiele daje z racji trudności w ocenie odległości spowodowanej ciemnością i oślepianiem światłami przez auta.

Kolejnym elementem po za terenem zabudowanym jest głośność. W mieście możemy nie usłyszeć nadjeżdżającego pojazdy ale w terenie już z tym nie jest problem.

Lusterko a typ rowery czyli postawa.


Wyróżniamy 3 typy postawy na rowerze (w uproszczeniu):

  • 1. praktycznie całkowicie pochylona - szosówka;
  • 2. wyprostowana - rower miejski (wszystkie rowery publiczne)
  • 3. postawa pomiędzy zależnie od typu roweru bardziej lub mniej pochylona

Typ 2 - na rowerach miejskich mamy spory zasięg obrotu głowy (specyfika tego typu). Jest on przystosowany do krótkiej jazdy ale za to z dużym polem widzenia, idealny do miasta. Tu lusterko jest w ogóle niepotrzebne, obrócenie głowy jest szybsze.
Typ 1 - na rowerach szosowych wymuszają pozycje bardzo pochyloną i obrót głowy jest bardzo ograniczony. Tu lusterko jest dobrym wyjściem, problem może stanowić szerokość kierownicy.
Typ 3 - na rowerach typu MTB lub Trekkingowych pozycja jest pochylona. Nie mamy tak dobrego oglądu sytuacji co w 2. Tu zależy od stopnia pochylenia na rowerze i do czego jest wykorzystywany.

Technika jazdy

Nie jeżdżę długo z lusterkiem więc możecie mnie poprawić. Technika jazdy się nam trochę zmienia z racji wykonywanych manewrów.
Gdy jeździmy bez lusterka musimy przed obejrzeniem sprawdzić czy niema nierówności lub przeszkód na drodze. Zazwyczaj trzeba powtórzyć oglądanie się jeżeli jedzie stado samochodów. Dodatkowy problem może sprawić sygnalizowanie zamiarów. Nie radze robić naraz może się to skończyć źle. Chyba że ma ktoś dobrą koordynację.
Gdy jeździmy z lusterkiem musimy zdawać sobie sprawę z martwego pola i zerknąć kilka razy przed wykonaniem manewru.

Lusterko jedno czy dwa?


Z racji tego że lusterko najwięcej się przydaje w mieście i najniebezpieczniejszy manewr dla rowerzysty to skręt w lewo co za tym idzie zmiana pasa lub dojechanie do lewej krawędzi. Proponuje jeżeli ktoś planuje zakup do właśnie na lewą stronę roweru.
Skręt w prawo jest dla rowerzysty jednym z najbezpieczniejszych manewrów z racji tego że poruszamy się po prawej stronie.
Kupno lusterek na obie strony uważam za to za zbyteczne. Pamiętajmy że nic nie zastąpi sygnalizowania manewrów (uprzedzenia kierowcy o naszych zamiarach).

Mocowanie lusterka


Lusterko mocujemy tak aby wystawało za obwód kierownicy i tułowia bo inaczej jest nieprzydatne. Osoby mające węższą kierownice muszą zamocować albo na pałąku lub szukać innego rozwiązania.

Podsumowanie

Nikogo nie będę namawiał do kupna lusterka. Jeżeli ktoś uważa że mu potrzebne niech kupi i sam przetestuje. Jeździłem 15 lat bez lusterka oraz nadal nie zawsze ze sobą mam i jazda bez powinna być pierwszym czego się nauczymy. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i instynktu samozachowawczego.