Warning: date_create(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/swidnikm/public_html/mirl.info.pl/articles/amp.php on line 97
Przyjazna infrastruktura drogowa
Mapa infrastruktury rowerowej Lublina oraz okolic

Przyjazna infrastruktura drogowa



Drogi

  • Strefa "tempo 30"

    Strefa obejmująca siatkę dróg, znaki tylko na wjeździe oraz wyjeździe ze strefy. Drogi mają ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz elementy uspokojenia ruchu (zazwyczaj oznaczone znakami pionowymi): progi, szykany, małe ronda, przewężenia, wyniesione przejścia lub całe skrzyżowania, skrzyżowania równorzędne.

  • Strefa zamieszkania

    Strefa obejmująca siatkę dróg, znaki tylko na wjeździe oraz wyjeździe ze strefy. Drogi mają ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz elementy uspokojenia ruchu (nie oznakowane znakami pionowymi): progi zwalniające, szykany, małe ronda, przewężenia, wyniesione przejścia lub całe skrzyżowania, skrzyżowania równorzędne.
    Dodatkowo cała powierzchnia drogi jest przeznaczona dla pieszych i oni mają tam pierwszeństwo. Zazwyczaj na takich drogach nie buduje się wydzielonych chodników (zdjęcie 3).

Elementy uspokajające ruch

  • Szykany

    Miejsca na jezdni zwężające drogę lub tworzenie tzw: esowania toru jazdy. Dodatkowo stosowane w miejscu szykan są parkingi samochodowe (naprzemiennie)

  • Progi wyspowe

    Progi zwalniające mają kilka form dla rowerzystów najlepsze są wyspowe z racji łatwego ominięcia. Rowerzysta w mieście nie rozpędza się do większej prędkości niż 30 km/h.

  • Przewężenie

    Miejsca na jezdni fizycznie zwężające pasy ruchu zazwyczaj stosowane na przejściach dla pieszych.

  • Małe rondo

    Małe ronda jedno pasowe mające na celu poprawy bezpieczeństwa i przepustowości a zarazem spowolnienie ruchu.

  • Wyniesione przejścia

    Przejścia wyniesione do wysokości chodnika mające na celu wymuszenie zwolnienia przed nimi.

  • Wyniesione skrzyżowanie

    Wyniesienie całej tarczy skrzyżowania wraz z przejściami mające na celu uspokojenie i spowolnienie ruchu w kolizyjnych miejscach.